Willem Jongeneelen interviewt trombonist/componist Louk Boudesteijn.
Trombonist/componist Louk Boudesteijn (foto) was medeoprichter van het orkest dat 6 jaar lang met veel succes het land doorkruiste, als huisorkest van de Rotterdamse Doelen door het leven ging en ook op North Sea Jazz furore maakte. Toch is er nu bewust gekozen voor een ander soort bezetting.
Boudesteijn: „Je hoopt steeds dat er in een band niet iets sluipt dat het minder spannend of werk maakt. Het is onze taak creatief te blijven en na 6 jaar leek het ons, het basistrio Rob van de Wouw (trompet/componist), Johan Plomp (bas/componist) en mij te kiezen voor een ander soort bezetting. We zijn van 17 naar 13 personen gegaan. Het is geen bigband meer, maar we opereren in een meer a-typische samenstelling, die ook regelmatig uitgebreid kan worden! Met wel 2 trompetten, een trombone en 4 saxen, maar ook ander klinkend koper, zoals hoorn en tuba, of klarinetten en een fluit. We willen meer verschillende mogelijkheden en geluiden. Ook heb ik er een gitarist bij gevraagd. Ik verwerk graag veel verschillende invloeden. Per project kunnen we extra gasten vragen, strijkers bijvoorbeeld, of percussie, of mensen uit een heel andere discipline.”
Alle mensen die het trio in hun nieuwe orkest vroeg zijn niet alleen individueel uitstekende muzikanten, ze componeren ook allemaal. „Het is een orkest vol creatievelingen. Het is steeds een hele toer om alle mensen bij elkaar te krijgen, want we spelen allemaal in heel veel verschillende bands. Het is mijn taak om iedereen zo te triggeren dat wij vóór gaan, omdat we zulke interessante dingen doen. Voor speciale projecten maken ze graag tijd vrij. Ze raken ook eerder betrokken als ze zelf creatieve inbreng hebben. We hebben veel in huis, dus daar is het heerlijk uit putten.” „In ons eerste project, met Eric Vloeimans als speciale gast is het dan ook de bedoeling dat Eric wel degelijk voor een groot deel ons materiaal speelt. Met Eric is het heerlijk werken. We hebben het al een keer eerder gedaan en dat klikte. Met hem kun je alle kanten op. Muziek is muziek, zo redeneert hij. Hij staat overal voor open en niets is te gek. Dat willen wij met deze club ook. ”
„Het uitgangspunt blijft jazz, improviseren. Voor ons is jazz meer een aanpak in plaats van een vaste stijlomschrijving. Ik schreef stukken met wat rock, jazz en andere stijlen daarin verwerkt, maar ook Rob en Johan zullen een grote bijdrage blijven leveren. We spelen echter ook stukken van Vloeimans zelf. Die worden speciaal voor ons orkest door zijn vaste arrangeur Martin Fondse omgezet. We komen vooraf een paar keer bij elkaar. Dat is met een dergelijk groot orkest noodzakelijk, want je moet toch vooraf een vorm afspreken. Een deel van de muziek ligt dus vast, en dat vereist repeteren. Maar niet meer dan een paar keer. De laatste repetitie met Eric erbij, want hij vindt het ook wel fijn om te zien welke kant het op zal gaan.”
De in Roosendaal opgegroeide Boudesteijn bleef na zijn opleiding op het Conservatorium in Rotterdam hangen. Hij kreeg er les van onder meer Bart van Lier. „Dat is de nestor van de jazztrombone in Nederland. Ontzettend veel van geleerd. Hij blijft een groot inspirator voor me. Ik heb zelf ook nog een paar jaar les gegeven op het Tilburgs Conservatorium, maar daar had ik op een gegeven moment genoeg van. Ik wil liever spelen, toffe dingen opzetten, veel verschillende dingen doen. Als dat lukt, is dat geweldig.” Louk Boudesteijn is ook altijd veel in de popmuziek actief geweest. „In de jazz mag je doen wat je wilt. Dat geeft een soort hobbygevoel. Pop is echter ook te gek. Het bandjesgevoel, dat andere publiek. Jazz heeft vaak luisterend publiek. Dat is mooi. Maar spelen in een uit-je-dak-tent is ook heel leuk.” Boudesteijn speelde niet alleen mee bij zowel New Cool Collective als het Metropole Orkest, hij was ook jaren actief bij de Special Request Horns bij de formatie Beef, heeft lang bij Paul Weller gespeeld en gaat ook heel hard met Caro Emerald. Daarnaast heeft hij een experimentele eigen band, waarin ook plaats is voor funk, rock en elektro: Fullduplexx. „Ik wil graag flexibel zijn. Ook binnen New Rotterdam Jazz Orchestra. We gaan niet voor de makkelijke keuzes en willen mee kunnen gaan in nieuwe ontwikkelingen. Wij zijn een orkest voor Rotterdam. We willen ook met andere kunstvormen een samenwerking aangaan, zoals film, dans. Het orkest is van echte jazz geëvolueerd naar iets wat veel breder getrokken wordt. Jazzmuzikanten nemen de laatste tijd het voortouw. Veel meer dan in de popmuziek, zo lijkt het. Ik heb het idee dat er daar spannendere dingen ontstaan. Jazz is de nieuwe pop.” New Rotterdam Jazz Orchestra & Eric Vloeimans, woensdag 14 december omf 20.30 uur op in Gebouw-T in Bergen op Zoom. Vloeimans speelt zondag 18 december weer in Bergen op Zoom. Dan met de Belgische accordeonist Tuur Florizoone in Pol’s Place For Jazz.